Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2023)

s45-2

1996 Mest vind til de store

Først til Drøbak

I Drøbak passerte Whitbread båten «EF Education» kl 19.15, 30 minutter før danske «Signal», kanskje mer kjent som «Buksesnedkeren», og med «Tre Kronor», «Nokia» og «Fram XII» med 15 minutters innbyrdes mellomrom. Første flerskrogsbåt her var Geir Almquist med sin Formula 28 katamaran «Skrik». Godt fremme her var også Erik Krister i «Flash III», en X-372 som endte på 3. plass i sin LYS klasse.

1996

Som vanlig løyet vinden først inne i fjorden, slik at de fremste båtene økte forspranget. Mens de minste ble liggende i vindstilla innenfor Drøbak, sloss de største båtene på Hortenshavet i fin sønnavind. Det ble et flott syn av vakre båter i solnedgangen, men som vanlig i Færderseilasen bød natteseilasen på ett heng her og ett heng der, inntil nordabrisen slo gjennom på morgenkvisten, noenlunde stabil i 2-4 m/sek.

1996
1996
1996

Først rundt Tristein

America’s Cup båten «Tre Kronor» var først rundt Tristein, cirka kl. 0400, fulgt av «Signal», «EF Education», «Nokia» og «Fram XII». Jentebåten «EF Education» med finske Mikaela von Koskull som skipper benyttet anledningen til å teste norske jenter som mulige kandidater til Whitbread i 1997. Her ombord var også idrettspresidenten Arne Myrvold og Olympiatoppens Børge Stensbøl.

Av flerskrogsbåtene var Per Ferskaug med «X.O.Z.» den første til å runde Tristein kl 05.15. Det ble en vakker, men uvanlig morgen. Mens havflaten lå blank var det vind i de øvre luftlag, nok til at de store båtene kunne sløre nordover i 6-8 knops fart, helt til de møtte en skog av spinnakere, stadig båret av nordavinden. Først av disse, rundt Hollænderbåen, var 10-meteren «Irina» som vant klassen for klassiske trebåter, foran 12 meter cruiser/raceren «Le Cid», som til tross for en forsmedelig grunnstøting ved Nakholmen igjen var ett sekund foran en annen 12 meter, «Vema III».

Nordavinden ble avløst av sønnavind som i første omgang brakte regn og torden, men som senere blåste de fleste over mål ved Horten i løpet av for- og ettermiddagen lørdag. Likevel var det uvanlig storspredning i feltet og siste båt ble registrert i mål sent søndag kveld. Først i Horten av dem som rundet Tristein var «Tre Kronor» med Peder Lunde jr. og flere av hans venner fra OL Gullklubben ombord. Med det sikret de seg et napp i vandrepokalen Færder-fruen. Av Hollænderbåtene var «Irina» først, mens Dag Fjeldstad og «Kermit» var raskest av dem som rundet Mefjordbåen.      

Dagens underholdning for regattakomiteen kom i form av meldinger fra én av deltakerne som rekvirerte ny gassflaske til erstatning for den gamle tomme, og fra en med flatt batteri som lurte på om man vennligst kunne bringe ham et nytt. Alt for kunden, sies det, men det spørs om ikke seilerne heller burde sjekke selv om de har med nødvendig gass, drivstoff og batterier før de drar av gårde.

Arrangøren klaget ellers over manglende forståelse av regler og bestemmelser. Særlig ignorerte mange begrensningene som er satt opp for gi fri ferdsel. Til nyttetrafikken. Å seile utenfor er juks og vanskeliggjør avviklingen av regattaen. For å arrangere kappseilas med 1000 båter i Indre Oslofjord må en spille på lag med myndighetene.

Når det gjelder brudd på kappseilingsreglene burde seilerne kunne fri seg for straff ved 720 graders vending. Protester og diskvalifikasjoner burde ikke høre hjemme i Færderseilasen. Lidende i årets seilas ble danske «Nokia» som etter en tyrbord/babord situasjon med landsmennene i «Signal» tok de vanlige vendinger og regnet seg som ferdig med situasjonen. Så enkelt var det nok ikke, selv om skipperen hevdet at han var hindret i å vike av de mange omkringliggende småbåter i farvannet innenfor Dyna. Med ni båter i denne klassen for spesielle båter som alle var over 60 for, burde disse ha fått en egen start. De har ikke noe å gjøre på en startlinje med 75 andre båter, noen helt ned til 25 fots størrelse.

I bedriftsklassen, der båtene seiler i kategori C og kan ha bedriftens logo på seil og skrog, sikret Færderseilasens hoved sponsor Helly Hansen sikret dobbeltseier med OL seilerne Herman Horn Johannessen og Per Gunnar Haugen i hver sin båt.

IMS klassene sliter fremdeles med svak oppslutning til tross for at klassen er delt i en cruising og en racing klasse. Her vant henholdsvis Øivind Songe Møller i sin Swan 411 «Veramita» og «Marella IV», Nils Nordenstrøm, en av våre ivrigste hapkappseilere. Kong Harald og hans menn i «Fram XII» mistet seieren etter tidsstraff for å ha startet for tidlig. Fram pokalen til hurtigste LYS-båt rundt Tristein ble «Dancer», Per Chr. Bordahl, mens Svein Ivarson igjen dominerte Ballad klassen.

I prestisjekampen mellom 11 MOD, Melges 24 og FC8 var den større 11 meteren overlegen under de rådende forhold. Best ble «Carat» med Dag Usterud, 14 sekunder foran «Kjempe Kjell», Kjell Rune Magdahl. Express klassen var igjen Færderseilasens største klasse med 39 båter og ble vunnet av Marianne Skaar.

Arrangementene i Horten blir stadig bedre og med presentasjon av det norske antrekket for sommer OL hadde til og med dagspressen funnet veien til Færderavslutningen.

Flere innlegg

2023

Lenke til Manage2Sail Resultatliste

2022 Endelig tilbake til normalen

Etter to spesielle år med reduserte Færderseilaser kunne vi endelig ha en normal Færderseilas igjen. Det betød start innerst i Oslofjorden og målgang i Tønsberg,

2022

Lenke til Manage2Sail: Resultatliste