Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2023)

2008

2008 Ungdommen kommer

Stein Victor Svendsen i den 45 tonn tunge klassikeren «Free Spirit» vant overall i årets Færder. – Seieren ble sikret i Breiangen, sier skipper Svendsen.

Svendsen forteller om et perfekt løp som resulterte i en times margin på nummer to i klasse Tur 6. – Jeg så at vimplene på Vika hang med vind fra vest, og satset på å gå midt i fjorden fra start. Seieren ble sikret da vi gikk vestover mot Horten fra Filtvet. Derfra sto vi rett ut fjorden på sørøsten. Strømmen som meteorologene gjorde sånn nummer av på forhånd opplevde vi ikke, sier Svendsen.

«Free Spirit»

Fra Hollænderboen og inn var det ren trikkekjøring for «Free Spirit», som passerte mål 03:10, 11 timer og 54 minutter etter start. Båten eies av Per Stormyhr og representerer Oslo Seilforening. Den er bygget for seiling i Stillehavet i Los Angeles i 1979, er 76-fot lang, veier 45 tonn og bærer 300 kvadratmeter seil. På Færdern talte mannskapet 15 mann. Skipper Svendsen sier til Seilas at han har Frampokalen for raskeste båt overall foran seg på pulten på kontoret.

– De store og tyngre båtene klarte seg bra i år fordi det blåste godt. Vi ser at Bavariaer, Balticer og en del eldre båter hang godt med i år. På slør i frisk vind henger disse bedre med enn under helt lette forhold, sier prosjektleder for Færderseilasen, Per Bøymo, til Seilas.

Stille ute i fjorden

Da de første båtene nærmet seg Søndre Langåra og man nærmet seg slutten på startene ved Aker Brygge takket vinden for seg og hele flåten ble liggende i vindstille. Imidlertid fylte nordvesten gradvis fjorden og snart var det spinnakere å se hele veien fra Dyna Fyr til Drøbak. Ved 18-tiden brygget det til uvær over øst og en kort stund fikk flåten i Drøbaksundet frisk sørøstlig vind med regn og torden, før det igjen døde hen og båtene drev tett i tett gjennom porten ved Filtvet Fyr. Her var det en stund trangt om saligheten og Tommy Bergman i «Luringen» var en av de mange som måtte fendre av for båter som kom aktenfra. Strømvarslet som sa inngående strøm i Drøbaksundet slo ikke til. Isteden var det ganske nøytralt og de som fikk med seg det og trakk til østre delen av sundet tjente på det. Både Bergman og Eivind Astrups «Flirt» var blant disse.

Sønnavinden kommer

Peer Moberg i Einar Sisseners Cookson 50 med svingkjøl, «Al Capone» hadde seilt seg gjennom feltet på rekordtid og var ved Gullholmen helt oppe i hekken på de tidligere startende flerskrogsbåtene. Da kom sønnavinden som på ganske kort tid fylte hele fjorden. Nå kom det første virkelig strategiske valget for seilerne; om det lønte seg å slå opp langs Jeløya eller å gå på et langt strekk for babords halser mot Horten. Jon Børre Ørbæk i Afrodite 101 «Maren» som ledet klart i LYS 1.17-1.18 klart ved Filtvet valgte det siste og mente han tapte mye på det. Ved Hollænderbåen var en ledelse på seks minutter snudd til 16 minutters tap. En som imidlertid tjente på dette veivalget var Per Helgesen, mannen som i sin Bavaria 38 vant Færdern over all for to år siden. Han strakk hele veien til innseilingen til Horten og fortsatte vest for Bastø. Det samme gjorde svensken Peter Gustavsson i J-109 «Blur». Det viser at forholdene nok endret seg fra time til time. De fleste av de andre vi snakket med hadde slått seg opp i le av Jeløya.

Medstrøm vest for Bastø

Astrup, Helgesen og Norges Seilforbunds trenerlaug i Archambault 40 «Arme Riddere» var alle blant dem som valgte vestsiden av Bastø. Det lønte seg, mente alle. At trenerne med brødrene Guttormsen, Lars Loennechen og Frank Kirkeland i spissen også valgte å tviholde på sitt vestlige spor ved å gå helt til land i Ringshaugbukta viste seg ikke å være et tilsvarende vellykket trekk. Felles for alle var imidlertid veivalget mellom Bolærne. Det tjente man på og da vinden senere dreide noen grader øst, sto disse opp Store Færder, mens de som hadde valgt å gå helt til Fulehuk tapte på den ekstra distansen. Her fikk Helgesens «Casita» LYS 1.22 kontakt med Bergmans «Luringen» LYS 1.27 som hadde startet ti minutter tidligere. Disse to holdt følge helt til mål da Bergman så vidt kom seg foran. Det holdt til klasseseire for begge, men Helgesen fikk klart best korrigert tid av de to og håpet på ny over all seier. Også Astrup la grunnlaget for klasseseieren ved å gå mellom Bolærne på vei ut.

Skarp slør fra Tristein 

Vinden var nå såpass østlig at strekket nordover ble til skarp slør som i syv-åtte m/sek gjorde det vanskelig å bære spinnaker med full kontroll. For J-båtene med baugspryd og asymmetrisk var det imidlertid drømmeføre og både Astrup i sin J-133 og Gustavsson med sin J-109 var nærmest ekstatiske. Ingen av dem klarte imidlertid å bære spinnaker rundt Bolærne, noe begge mente ville ha lønt seg, men måtte isteden slippe seg ned i samme rute som de kom sydover.

Raskt for de raskeste

Første båt i mål var 12-meteren «Vema» i klassen for klassiske trebåter. Disse nøyde seg i år med å runde Medfjordbåen, en distanse på kun 44 nm. Dermed var «Vema» inne allerede kl 21.16.44, etter ni timer, seks minutter og 44 sekunders seilas. Tidligere har så vidt vi vet ingen vært i mål i noen Færderseilas. Trimaranen «Flying Camilla» var først inne blant dem som rundet Tristein, kl 00.11.24 og eieren Ole Martin Vordahl sikret seg dermed trofeet Færderfruen for tredje år på rad. Noen toppplassering holdt det imidlertid ikke for noen av dem. «Vema» ble nr. tre i sin klasse som ble vunnet av Lars Ingeberg i 10-meteren «Triton», mens ingen av de tre superraske trimaranene i flerskrogsklassen kunne hamle opp med Jan Kristian Vedeler i hans Dragonfly 25, «Sjaman». 17. plass på korrigert tid ble det på Vordahl, med bare søsterbåten bak seg på resultatlisten. Vinneren av 11-meterklassen, Hans Christian Holst i «Matchless», var raskest av båtene rundt Hollænderbåen. 01.34.35 var båten inne. 60 fots trimaranen «Xxtreme» seilte som den eneste av GP-båtene sin egen bane på 120 nm og var i Horten kl. 03.17.06. Raskeste enskrogsbåt «Al Capone» gikk i mål kl. 00.52.53.

Tett i flere klasser

I flere av klassene var det hard kamp om førsteplassen og i noen tilfelle var det kun sekunder som skilte. Tettest var det i First 40.7 der «Marielle VII» med Jan Erik Ruud, Moss SF, bare hadde 31 sekunder tilgode i mål til «Fortitude» Erling B. Skallerud, Asker SF. I LYS R 40 hadde «Flirt» Eivind Astrup ett minutt og fire sekunder tilgode på «Nethanja IV» og Christian Ferner, mens det i motsatt ende av skalaen skilte hele 59 min. 51 sek. mellom de to besteHallberg-Rassy 34, «Bolette» Lasse Lyngby Frognerkilen SF og «Just Fine» Berit Dupuy Asker SF

X dro fra Archambault

Et spenningsmoment i regattaen var hvordan de nye X-41 ville gjø-re det forhold til A-40, den franske båten som forbundstrenerne har startet med import av for det norske markedet. Med 1.47 til sistnevnte og 1.44 til X hadde man klare forventninger til at trenerne skulle gjøre kort prosess med konkurrentene. Slik gikk det ikke. Noe av skylden ligger muligens på et par strategiske bommerter, men det synes klart at Archambault ikke holder følge med X-41 på kryss. Det høye LYS-tallet er beregnet ut fra klassens IRC, men virket for høyt til at båten hevder seg under LYS-systemet. Av X-41 var Thomas Føyen best denne gangen.

– For meg var dette mest en en-type seilas, noe som var fantastisk gøy, fortalte Føyen til Seilas. Han fortalte også at han etter sine beregninger at X-41 får et gunstigere måletall i IRC-klassen, en klasse han vil vurdere i fremtidige seilaser.

Færdens raskeste båter

Vi har for moro skyld beregnet gjennomsnittshastigheten for noen av de raskeste båtene: «Xxtreme»,vinner av GP 1, 7.85 knop «Flying Camilla», første båt i mål av dem som rundet Tristein 7.10 knop «Sjaman», vinner av flerskrogsklassen 5.87 knop «Al Capone», raskeste enskrogsbåter rundt Tristein 6.98 knop «Zorro», vinner av LYS >1.38, 6.25 knop «Teknova», vinner av ORC i, 6.07 knop «Flirt», vinner av LYS 40R, 6.05 knop «Matchless», raskeste båt rundt Hollænderbåen, 5.15 knop «Vema», raskest rundt Medfjordbåen, 4.84 knop.

Mastebrekk og løse tenner

Syv båter hadde rigghavari under årets Færderseilas. To deltagere måtte hentes med ambulanse.

Vi fikk rapport om syv rigghavarier, men det kan ha vært flere. Ikke alle kontakter oss når de bryter Færdern, sier generalsekretær Jan-Erik Næss i KNS. Han synes syv rapporterte rigghavarier er mye.
– Når syv rigger går i laber bris i Oslofjorden tør jeg ikke tenke på hvordan båtene ville klart seg i mye vind. Jeg kan ikke forstå annet enn at folk ikke vedlikeholder og trimmer riggene sine ordentlig, sier Næss. Men man sender ikke mer enn 8000 seilere på fjorden uten problemer.
– To deltagere måtte hentes i ambulanse. En hadde falt gjennom forluka og fått slått løs tennene. En annen ble akutt syk og måtte kjøres på sykehus, forteller Næss.

«Færderbåtene blir stadig frekkere«

Hvert år blir noen båter disket. I år ble to disket fordi de hadde tvunget Bastøyfergen til å

vike. Næss er veldig klar på at nyttetrafikken må få gå som normalt under Færdern.
– Vi hadde møte med trafikksentralen i Horten før årets Færder. Trafikksentralen mener at Færderbåtene blir stadig frekkere. Fergeskipperne på Bastøyfergene fikk derfor rapporteringsplikt om grove overtramp av sjøveisreglene, og dette resulterte i to diskvalifiseringer, sier Næss. Han forteller at arrangørene kjørte foran skipene med blålys på «Kaholmen» om nat-ten for å rydde plass for nyttetrafikken. – Det fungerte meget bra, sier Næss.

I det store og hele synes han årets Færderseilas forløp veldig bra. Med fin seilervind kom de fleste seg raskt og mål, og deltagerne var fornøyde. Eneste Næss virkelig er misfornøyd med er Horten Kommune, som ikke leverte flytebrygger som avtalt. – Heldigvis gikk det greit med båter longside hverandre på kaia, men vi hadde ikke tålt mer vind, sier han.

Ungdommen kommer

Flere unge seilere stilte lag i årets Færderseilas. To var skipper på egen skute. Unge Oliver Kvalsvik Otterdal som er 17 år debuterte som færderskipper i sin egen IF, der han stilte til start med et lag bestående av gamle konkurrenter fra jolleklassen. Noen topplassering ble det ikke denne gangen, men vi tipper unge Otterdal kommer tilbake neste år. Da kan det bli noen hopp på resultatlisten. Den andre var 17 år gamle Daniel Ingebretsen fra Hurum Seilforening som tok en imponerende 2. plass i klassen LYS <1,06 i sin Hunter Sonata «Team LoL». Daniel er båteier, kaptein og yngste mann ombord på Team LoL, men ingen av guttene er etter sigende over 18 år. Fire unge damer, tre 16- og en 17-åring, hadde fått låne båt av treneren. Ane Gundersen, Helene Næss og Trine Merete Olsen som alle er norgesmestere i Optimist hadde fått med seg bergensjenta Clementine Isager i Niklas Skovlys C&C 24 «Naugthy». Tiende plass ble det på ungjentene i klasse LYS <1.06. Nå reiser Ane og Helene sammen med treneren til Kieler Woche der de skal delta i 29er. De to er også tatt ut til å representere Norge under ISAFs ungdomsmesterskap i Aarhus i sommer.

Både Norges Seilforbund og Asker Seilforening hadde ungdomsbåter med i regattaen. NSF har fått disponere «Fram XV», Kong Haralds 51-foter for sesongen, og i Færderselasen stilte et lag bestående av veteraner som kjenner båten og ungdommer som NSF satser på skal delta i fremtidige Volvo Ocean Race og Amerca’s Cup. Christen With var skipper på Farr 40 «Wolfpack» som besto av et lag unge askerseilere som With har påtatt seg å jobbe med fremover. 

Flere innlegg

2023

Lenke til Manage2Sail Resultatliste

2022 Endelig tilbake til normalen

Etter to spesielle år med reduserte Færderseilaser kunne vi endelig ha en normal Færderseilas igjen. Det betød start innerst i Oslofjorden og målgang i Tønsberg,

2022

Lenke til Manage2Sail: Resultatliste