Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2023)

2012 Perfekt «Sira»-føre

Det var ikke mye oppmuntring å hente hos meteorologen i timene før start. Kaotiske vindforhold i Indre Oslofjord med kamp mellom den forventete dominante østavinden og termisk vind fra sør og sørvest var det han forespeilte seilerne. Mye vind kunne han heller ikke love, og seilerne fryktet at sommerens seilereventyr ville bli en langdryg affære. Til gjengjeld var det sol og behagelig temperatur i luften, så utsiktene til en fin helg på sjøen var likevel til stede.

Strekket til Slemmestadgrunnen ble vekslende med vind som kom og gikk og som sprang mellom øst og vest. Her var det meter å hente for de mest fokuserte, men det var likevel ikke her seilasen ble avgjort. Først ved veivalget etter rundingen ved Slemmestad og gjennom Drøbaksundet begynte de beste å skille seg ut. Noe tydelig mønster var det ikke, og årets Færderseilas ble de improvisasjonsdyktige og de store båters race. De som kom seg frem i feltet, tjente mye på at vinden frisknet i forkant. Et østlig spor var gjennomgående favorisert, og mange tjente også på å slå seg gjennom Bolærne også på veien utover, etter at vinden ved 03-04-tiden natt til lørdag dreide 60 grader til sørvest og deretter frisknet. Med ca. 10 m/sek og grov sjø ved Færder fikk alle en feiende lens inn til Horten. Siste båt var i mål ca. kl 1930 lørdag og festen i Horten kunne begynne.

Imponerende seiling 

Med all respekt for Anne og Arild Heldal som vant shorthanded-klassen og Færderfruen som regattaens beste båt målt i gjennomsnittsfart per nautisk mil ut fra båtens LYS-tall, ble årets båt i Færderseilasen etter vår mening først og fremst «Fortitude», Erling B. Skalleruds 15 år gamle First 40.7 som hadde best tid av alle LYS-båtene rundt Tristein, og kong Haralds 74 år gamle klassiske 8-meter «Sira», som tråklet seg gjennom feltet fra en sen start og endte desidert best av dem som rundet Hollænderbåen. Vi skal heller ikke glemme TP52 «Woolfpack», den suverene vinneren av ORC, men båten hadde ingen å konkurrere mot annet enn seg selv og vindflærene utover i fjorden. Thomas Nilsson og mannskapet hadde en flott gjennomkjøring før ORC-VM senere i sommer, og de var selv svært fornøyde med hvordan ting fungerte om bord.

Erling Skalleruds lag består av gamle seilervenner som er godt samkjørte fra tidligere seilaser. Båten hadde nye seil i år og laget har etter hvert lært seg å få best mulig fart ut av båten, blant annet ved å trimme kontinuerlig etter båtens polardiagram. 

– Vi hadde ingen god start og frem til Nesoddtangen og Slemmestad var det bingoforhold som gjorde det vanskelig å hente mye. Men vi hadde kontakt, og da vi slo øst etter runding av Slemmestad, møtte vi vinden tidlig og la grunnlaget her for et godt resultat, forteller Skallerud. Senere slo de inn mot Vindfangerbukta og holdt seg i den østlige halvdelen av Drøbaksundet. – Vi fokuserte på båtfart og fulgte med på hva som skjedde foran i feltet og traff våre veivalg ut fra det. Vel 2/3 av veien til Filtvet dreide vinden mot sydvest, og vi tjen- ypp ringene til vi kom til Gullholmen. Her tok vi blant annet «Teknova». Etter en kort stilleperiode kom østavinden tilbake da vi lå nord for Bastø, og vi strakk til oppunder Bolærne der vinden dreide sydlig. Deretter stod vi øst for Fulehuk og slo oss siden opp langs Store Færder. Båtfarten var upåklagelig og «Teknova» var bare ti minutter foran oss ved Færder. Deretter tok vi korteste veien gjennom Bolærne og rett på Slagen. Vi mener vi vant regattaen på veivalget etter Slemmestad og gjennom Drøbaksundet, som vi traff godt, avslutter Skallerud.

Perfekt «Sira»-føre

Det er noe spesielt med Kongen og Færderseilasen. Kong Harald har seilt denne regattaen regelmessig helt siden han begynte med havseilas i 1983 og frem til 2010 da han siste gang tok klasseseieren og ble først i mål med sin «Fram XVI». I 2012 deltok han med «Sira», 8-meteren fra 1938 som har vært i den norske Kongefamiliens eie siden 1939. Kong Olav deltok selv i Færderseilasen med båten i 1949, 1950 og 1951, i den første med unge prins Harald som mannskap. Kong Olav foretrakk imidlertid å seile den på dagsturer i farvannet ved Hankø, noe han gjorde hver sommer så lenge han levde.

Uslåelig rekord

Det er 64 år mellom «Sira´s» første og siste seier i Færderseilasen, akkurat som det er for kong Harald. Begge må vel anslås til å være en uslåelig rekord.

Til sesongen 2006 ble «Sira» fullrestaurert og Kong Harald har siden seilt båten i to verdensmesteskap for klassiske 8 meter R båter, men bortsett fra da han var mannskap hos sin far er det første gang Kongen deltar med båten i Færderseilasen.

Til årets seilas stiller han med mannskapet Kjell Arne Myrann som er Kongens faste båtmann, Einar Koefoed, Kjell Inge Heiberg, Sveinung Torgersen, Hans Jørgen Bauck og Lars Erik Heibek.

Kongen rekker ikke til start sammen med de klassiske trebåtene som har første start allerede kl 1220 fredag. Da sitter han i statsråd på Slottet, Derfor stiller «Sira» i LYS-klasse 1.22-1.24 som startet kl 15.40. Det samme gjorde 8-meteren «Carron» som i 2009 ble suveren «over-all» vinner med et LYS-tall på 1.18. Dersom «Sira» får forhold som gjør at hun kan seile opp mot skrogfart med sin lange vannlinje, blir Kong Harald & Co vanskelig å slå i årets Færderseilas.


– Dette var perfekt Siraføre! Det sier kongens båtmann og mannskap, Kjell Arne Myrann, etter Færderseilasen, som ble en hyggelig opplevelse for karene som har seilt sammen i forskjellige «Fram»-båter, noen i 25 år. – Kryss i lite vind passer perfekt for «Sira», sier Myrann, som var overrasket over hvor bra det gikk fra en av de siste startene i regattaen. – Vanligvis ligger vi jo blant de første og må seile på instrumenter og polardiagram. Nå seilte vi en gammel båt med bra sig og med godt mannskap. Alt var på stell, og da er det ofte ikke så viktig hva man seiler. Vi hadde stort sett fart i båten og hadde også fordel av at det ikke var planeføre for de mer moderne båtene. Etter at vi rundet Hollænderbåen, hadde vi frisk lens og brukte bare litt over to timer til mål, sier Myrann, som forteller at kongen styrte selv det meste av seilasen – med unntak av et par timer da det var på det mørkeste. 

Bortsett fra Færderseilasen ble de lite regattaseiling på kong Harald i 2012. «Sira» blir dagsturbåt fra landstedet på Mågerø og neste regatta for båten blir VM for 8 metere i Helsinki neste sommer.

Nybegynnerklasse

Nytt av året i Færderseilasen var en nybegynnerklasse der seilere som ikke har prøvd seg i store felt tidligere fikk starte utenom all huskestuen ved Aker Brygge. Her deltok fem båter, to av dem fullførte og vinner ble «CECILIE» med Martin Lie Lorsa fra KNS.

Oppsving i shorthanded

11 shorthandedbåter var fire mer enn i fjor. De startet i Son og seilte rundt Tristein og Sydostgrunnen. De hadde derfor mer vind enn dem som startet inne i fjorden, men med resten av feltet. Til neste år blir det trolig derfor start for dem ved Aker Brygge, sannsynligvis først i feltet. Vinnerne, Anne og Arild Heldal, har funnet en idrett ektefellene kan drive sammen, begge er svært konkurranseinnstilte og har markert seg i det skandinaviske shorthandedmiljøet

Aggressiv vinner i Express

Trygve B. Leergaard vant Express-klassen som stadig er Færderseilasens største entypeklasse, i år med 35 båter. Hemmeligheten bak suksessen i år var hyppige hvile, matpauser og skifte av rormann slik at den som styrte til enhver tid var uthvilt og fokusert. For øvrig deltok hele laget på fire i en kontinuerlig strategisk og taktisk prosess der det viktigste var å seile fritt og holde maks fart i

Historisk «over all» seier

Ekteparet Heldal søkte tidlig mot øst hvor de mente det ville komme vind. Dette førte til suveren seier. Anne Heldal går med dette inn i Færder-historien som den første kvinnelige over all-skipperen. Vinneren av årets Færderseilas over all ble «Frøkna», en Hansson 31 med LYS 1.19, som ble seilt av Anne og Arild Heldal fra Røyken Seilforening. – Vi var først på vinden, traff godt på nesten alle vindskift og gikk på rhumbline ned mot Tristein. Vinden økte jevnt på, så da var det bare å gi gass. Vi satte spinnaker på skarpe legger og tjente mye på det, sier Anne, som understreker at de var godt våkne på det som skjedde. Det er første gang paret seiler Færdern shorthanded, men de har noen gode plasseringer i R33.

– Vi liker oss jo best i shorthandedklassen, fastslår skipperen til Seilas.

Ulik bane

For å kåre en over all-vinner i Færderseilasen, har arrangøren utarbeidet en formel der de på en rimelig rettferdig måte kan veie ulike resultatet opp mot hverandre, selv om båtene ikke seiler samme distanse. Noe vanskeligere blir det når de også seiler forskjellig bane, slik shorthanded–seilerne har gjort i Færderseilasen. Shorthandedseilerne startet fra Son fredag ettermiddag med løp via Tristein til Sydost-grunnen og deretter tilbake via Tristein og til mål i Horten.

Hard jobbing hele veien

– Vi jobbet gjennom hele natten. Mens én holdt øye ved vindinstrumentene, styrte den andre på rorfølelsen og på kontinuerlige tilbakemeldinger fra den som fulgte med instrumentene, oppgir Arild som en av årsakene til seieren. At de hadde litt flaks med vinden i forhold til dem som startet i Oslo, legger han likevel ikke skjul på, samtidig som han understreker at det å sette på autopiloten om natten og la den styre nok ikke er den beste oppskriften hvis man har vinnerambisjoner.

Ekteparet Heldal er blant Norges beste shorthanded-seilere og har blant annet utmerket seg ved å vinne klassen sin i de to siste Bohus-Racene.

Flere innlegg

2023

Lenke til Manage2Sail Resultatliste

2022 Endelig tilbake til normalen

Etter to spesielle år med reduserte Færderseilaser kunne vi endelig ha en normal Færderseilas igjen. Det betød start innerst i Oslofjorden og målgang i Tønsberg,

2022

Lenke til Manage2Sail: Resultatliste