Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2022)

2014 Det som lå an til å bli tidenes fløteseilas, endte med dramatikk.

Kuling midt imot satte seilernes på en skikkelig prøve i utholdenhet og
sjømannskap på hjemveien etter runding natt til lørdag. Av vel 700 båter
på startlinjen, måtte 104 gi opp seilasen etter utmattelse, skader på rigg
og utstyr eller grunnstøtinger. De fleste av dem som ga seg, startet i
turklassene. Det satte arrangøren KNS i alarmberedskap i noen hektiske
nattetimer. Færder-sjefen Per Bøymo forteller at mye skjedde på en
gang i løpet av kort tid da det var på det aller mørkeste. I tillegg til mange
havarier, slet også målbøyen og brygger inne i Horten seg. Dette krevde
mange ressurser, og Bøymo måtte på et tidspunkt kommunisere til
seilerne at det viktigste var å sikre mannskapene, og heller la båter og
annet materiell fare. Heldigvis ble det ikke så store materielle skader.
Men det ble rapportert om mastebrudd og mange seilhavarier. 


– Mange av seilerne er for dårlig forberedt. 12–13 m/sek burde det være
greit å håndtere, uttalte Per Bøymo. Flere knops motstrøm gjorde dog
forholdene ekstra vanskelige.


Den varslede vindøkning kom senere og sterkere enn ventet, og det ble
registrert opp mot 20 m/sek i kastene. Morten Nissen-Lie og Christian
Madsen, som vant shorthanded-klassen for båter som rundet Tristein,
rapporterte om stabile 13–15 m/sek. Med ett rev i storseilet og treerfokk
på veien nordover hadde de full kontroll. Tilsvarende vindstyrke
rapporterte den svenske vinneren av R40, Peter Gustafsson, som var
godt fornøyd med seilasen og resultatet sitt og som i likhet med Nissen-
Lie og Madsen i år tok sin første Færder-seier.


Knapt noen har vunnet Færderseilasen flere ganger enn Tommy
Bergman. I år hadde «Luringen» en super start på regattaen og ledet
klassen ved Nærsnes. Da skjedde uhellet. Etter å ha hatt full kontroll i
den friske vinden, spjæret storseilet i jibben fra akter- til mastelik rett
under spile to. – Da var det ikke annet å gjøre enn å seile pent hjem, sa
Bergman, som kjenner forholdene i Nærsnesbukta bedre enn de fleste.
Han har bodd der om somrene som barn og de siste årene på full tid. –
Heldigvis kom alle fra uhellet uten skade og vi tok det med godt humør.
Selv har jeg seilt så mange Færderseilaser at jeg tar dette med fatning,
sa Tommy Bergman.


Også inne i fjorden var det til tider dramatisk. Noen skikkelige rosser
over startfeltet førte til at flere av båtene mistet kontrollen allerede i indre
havn og måtte sette i gang motor for ikke å seile på Nakholmen. Lensen
mot Nærsnes ble også i overkant frisk for enkelte, og flere av dem som
ikke fikk ned spinnakeren i god nok tid før runding, fikk alvorlige
problemer. En av disse var Landmark 43 «Destin», som lå svært godt an
ved runding, men som tapte adskillig på denne spinnakermanøveren.


Personskader var heller ikke til å unngå. Et kvinnelig mannskap om bord
i en Sun Odussey 49 fikk skade på øye, nese og lepper etter å ha blitt
truffet av en løpsk tauende og måtte fraktes til sykehus fra Åsgårdstrand.
En mannsperson falt i sjøen og måtte plukkes opp av en annen båt i det
samme farvannet.


Også ved runding utenfor Nærsnes måtte en av båtene bryte løpet på
grunn av en personskade. Det så en stund alvorlig ut for et mannskap
hos Rolf Møll Nilsens i X-40 «SnaXy» som under en jibb fikk
storseileskjøtet i ryggen slik at han fikk slengt hodet mot en av vinsjene
om bord. Han mistet bevisstheten og pådro seg store sårskader.
Skipperen fikk tilkalt ambulanse som hentet den skadde i Nærsnes.
Dagen etter rapporteres det at mannen var ved bevissthet og at det ikke
ble konstatert indre skader.


Årets Færderseilas ble rekordrask med de fleste båtene inne lenge før
frokost dagen etter starten. Raskest av alle var Thomas Nilsson og Grant
Larsens «Wolfpack». 8.31.19 brukte 52-foteren på turen fra Aker Brygge
til Tristeingrunnen og i mål i Horten. Det tilsvarer 9,76 knop i
gjennomsnitt i luftlinje over distansen på 83 nautiske mil. Til tider var
«Wolfpack» oppe i godt over 20 knop.


I 2009 satte samme båt, da som «Fram XVI», rekord som beste
enskrogsbåt med ni timer og åtte minutter. Denne rekorden slo
«Wolfpack» ettertrykkelig med 37 minutter. Det holdt til solid over all-
seier blant samtlige båter som rundet Tristein, og det bekrefter at laget er
i rute både for VM og større ting. 


Typisk for Færderseilasen er at entypeklassene har vært i sterk retur.
First 40.7, Knarr, H-båt og til og med 11-meter er nå helt borte. Til
gjengjeld holder Express, IF og First 31,7 stand. I disse klassene, der
særlig Express og IF har et høyt deltagerantall, gikk klasseseierne til
henholdsvis «Machbuster», Anders B Hverven (Moss Seilforening),
«Madeleine», Robert Bay (Bærum Seilforening) og «Sjaman», Jan-
Kristian Vedeler (Tønsberg Seilforening). Vinner blant klassiske
treseilere var «Erna Helene» (ex «Gavotte») med skipper Geir Johansen
(Kongelig Norsk Seilforening).


Shorthanded-seilingen er på vei inn i Færderen og har nå funnet sin form
med start i Oslo og runding av henholdsvis Tristeingrunnen og
Hollændeboen. I alt deltok 29 båter i shorthanded-klassene. Det var ny
rekord.


Færderseilasen fornyes


Det er en kjent sak at KNS vil fornye Færderseilasen for igjen å få opp
deltagerantallet. Et alternativ er å flytte innkomsten til Oslo. 


– Ingen god løsning, sa veteranen Jørgen Walle-Hansen, som har seilt
et utall Færderseilaser siden tidlig på 1960-tallet, og som har sett mange
omlegginger både for start og innkomst. Han har snakket med andre
veteraner som er opptatt av regattaens fremtid. 


– Å flytte mål til Oslo er ingen god idé. Da vil seilerne forsvinne for alle
vinder etter målgang, sier han. Han tror dessuten regattaen vil drukne i
bylivet og at det særskilte miljøet som man nå har opparbeidet i Horten,
vil gå i oppløsning. Walle-Hansen tok til orde for å legge både start og
innkomst til Horten og til at Færderseilasen skal bli en dagsseilas som
Tjørn Runt. – La deltagerne komme til Horten på ettermiddagen fredag,sier han.

– Da behøver ikke hele mannskapet å ta fri fredag. Han foreslår å
arrangere konserter eller annen form for underholdning fredag kveld, før
starten går lørdag morgen. Seilerne kan få løp til Tristein og
Hollænderboen som i dag, og slik at båtene da vil være tilbake i Horten i
løpet av ettermiddagen, klar til å fortsette festlighetene. 
– Horten er et hyggelig sted og det vil være dumt å bryte ned det gode miljøet som er
blitt opparbeidet over mange år her, sier han. Med start og innkomst i
Horten vil det også bli mer attraktivt for svensker og seilere lenger vest
på norskekysten å delta, mener Walle-Hansen.


KNS’ Færder-sjef, Per Bøymo, er åpen for mange tanker. 
– Vi har flere alternative løsninger. Nå skal vi lytte til «kunden», sier han
og lover en spørreundersøkelse der vil alle som har deltatt i
Færderseilasen siden 2008, vil få sjansen til å uttale seg. 


– Basert på resultatene av denne undersøkelsen vil KNS fatte sin
beslutning, men det er ingen tvil om at avslutning i Oslo er besnærende,
ikke minst fordi sponsorene ønsker det, sier avtroppende
generalsekretær i KNS, Jan-Erik Næss.


Spørsmålet engasjerer tydeligvis flere. 
– Behold målgang i Horten, sier Aasmund Drolsum.
– Det er et unikt område med et supert miljø hvor seilere samles.
Målgang i Oslo vil aldri skape samme stemning. Men det sosiale kan
utvikles. Hva med servering av varm suppe eller burger med en øl til
slitne seilere? Det er jo helt dødt før kranene åpnes utpå lørdagen. Og
apropos kraner. Kr. 70 for et glass med en skvett vin er uhørt. Avansen
er jo verre enn det verste på Aker Brygge. Her er det mye å lære av våre
granner i Sverige og Danmark, sier Drolsum.


Han mener man må få åpnet område slik at de som ligger ved
marinekaia, slipper å gå lange omveier til festplassen. – Færder’n og
Horten er bra, men mye kan gjøres bedre, sier Drolsum.


Seilas-redaktør Morten Jensen mente det bør bli lettere å følge seilerne
underveis, enten ved bedre tracking eller ved at båtene passerer porter
der passeringstider registreres. Det vil gjøre det sportslig mer interessant
– både for seilerne selv og publikum.


– Nå vet seilerne og publikum ingenting om utviklingen i den døgn-lange
konkurransen de deltar i, sier Jensen. 


Svenske Peter Gustafsson, som selv er en erfaren regattaarrangør, blant
annet med ansvar for den populære Marstrand Big Boat regatta mener
regattaen bør være en regatta som går over natten. – Tar vi bort
nattseilasen har vi mange andre regattaer i Sverige vi vil prioritere, sier
han.  Gustafsson synes det er vel verdt å prøve å avslutte regattaen i
Oslo. – Det kan bli kult, tror han.


De ti beste på korrigert tid av dem som rundet Tristein:


1Trucknor Wolfpack Thomas Nilsson (Kongelig Norsk Seilforening) TP52
11:38:28
2 Draklunne Mattias Wilson (GKSS) Bavaria 38 match 11:58:28
3 Blaane Bård Sæthre (Brevik Seilforening) Dufour34 12:01:11
4 Jesus For Life Ulf Jacobsson (LDSS Sverige) J/97 12:06:59
5 Felicia IV Eirik Brekke (Tønsberg Seilforening) X-38 12:12:20
6 Kylie Knut Nygaard (Stavanger Seilforening) X-35 One Design
12:12:31
7 White Shadow Torkjel Valland (Bergens Seilforening) Landmark 43
12:12:33
8 Extase Nils Kamfjord (Tønsberg Seilforening) X34 12:13:03
9 eXpence Bernt Ove Bessesen (Lillesand Seilforening) X-362 Sport
12:13:19
10 Santa Claus Landmark (Kongelig Norsk Seilforening) Landmark 43
12:13:37

Alle deltok i R-klassene. Av de andre klassene som rundet Tristein
kunne ingen matche disse tidene.

Flere innlegg

2022 Endelig tilbake til normalen

Etter to spesielle år med reduserte Færderseilaser kunne vi endelig ha en normal Færderseilas igjen. Det betød start innerst i Oslofjorden og målgang i Tønsberg,

2022

Lenke til Manage2Sail: Resultatliste