Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2022)

Kveld-Drobaksund

2018 Perfekt sommerseilas

Færder’n 2018 vil bli husket for sitt varme sommervær. Meteorologene
hadde meldt lite vind, men det ble langt fra så stillestående som i 2007
hvor VOR 70 «Ericsson» lå sammen med turbåter i Drøbaksund lørdag
morgen. Det var påmeldt 620 båter, 30 færre enn i fjor. TurGlede-
klassen fikk en vekst, og det kom mange påmeldinger siste uken, etter at
værprognosene meldte om en superhelg på fjorden. 

Bavaria best

– Vi hadde en perfekt start, helt oppe ved Aker Brygge, og trengte bare
noen få slag for å passere Dyna Fyr. Selv om det var dødt nede ved
vannet, seilte vi på den lille vinden i mastetoppen, forklarer vinneren.
Båten lå bare noen minutter stille ved Vassholmen, og da de så vinden
kom, gikk de øst for å møte den, ikke korteste vei mot målet, fortalte
Morten Christensen i Bavaria 35 Match «Betty Boop» som vant
overall. vekst, og det kom mange påmeldinger siste uken, etter at
værprognosene meldte om en superhelg på fjorden.  Båten tok ett slag
østover fra Horten, holdt østsiden av fjorden utover, og stod mot Tristein
på babord halser, forteller Christensen. Han forteller også at han fulgte
med på AIS og så fart og kurs på andre båter, og visste at de seilte riktig.

– Vi opplevde at vi hadde strømmen mot oss mesteparten av tiden, den
eneste tiden vi hadde medstrøm, var fra Hollenderbåen til Tristein,
forteller vinneren. 


Norges eldste regattabåt

Det ble mye kryss i Færder’n i år. Det liker noen skøyter bedre enn
andre. «Venus» var i mål fire timer før neste skøyte. «Venus» er en
original Colin Archer-skøyte eiet av Norsk Sjøfartsmuseum. Båten ble
bestilt av Wilhelm Frimann Meyer fra Bergen i 1889, og er sannsynligvis
den første seilbåten som ble bygget for lystseilas i Norge. Det er nå
familien Qvale som står ansvarlig for driften av Venus, som gjennomgikk
en stor restaurering i 1998 med støtte fra Riksantikvaren.

Kamp om Færderfruen

Det deltok mange superraske båter under årets Færderseilas. Open 60
«Galactica Viking» ble seilt shorthanded. Den fikk dermed en tidlig start,
og hadde en mulighet for å komme først over målstreken, men
forholdene passet ikke båten. 

For første gang stilte det en båt med østerriksk flagg. Johannes Schwarz
eier Volvo Ocean Race båten «Green Dragon», og har venner i Norge.
VOR 70 «Green Dragon» var på vei til Göteborg for å seile minneregatta,
og stakk innom Færder’n på veien. Båten seilte med Hermann Wessel
fra Tønsberg som skipper. Til tross for at VOR 70 er kjent for høy fart,
var «Wolfpack» raskere, og den fikk prisen «Færderfruen».
«Færderfruen» er vandrepremien som er utarbeidet av billedhuggeren
Per Ung, og som er satt opp til minne om flerskrogslegenden Helge
Ingeberg. Ideen er å premiere den raskeste båten rundt Tristein,
uavhengig av måleregler. «Wolfpack» brukte 13 timer og 53 minutter, og
var raskest av alle.

Surr med resultatlistene

KNS hadde lært av feilene fra i fjor, og hadde tilrettelagt bedre i
Tønsberg. Der ble det en skikkelig folkefest. Dessverre var det i 2018
også utfordringer med resultatlisten, som både kom sent og med en
rekke feil. Selv etter premieutdelingen søndag morgen, var ikke listen i
orden. 

KNS har de to siste årene brukt et resultatservicesystem som tydeligvis
ikke fungerer optimalt når mange båter fra mange ulike klasser går over
mållinjen på kort tid. En del data som har blitt tastet inn fra målgangen
falt rett og slett ut av systemet.

Flere innlegg

2022

Lenke til Manage2Sail: Resultatliste