Over 90 prosent av deltagerne fullførte Færder´n i år, som ble en lang og
behagelig seilas i lette vinder og fint vær. Tidlig start og mange seilskift
ble avgjørende.
Det så lenge stygt ut med lite vind og tidvis vindstille store deler av
natten, men nordavinden som slo inn i fjorden tidlig i morgentimene
reddet seilasen. Færre enn 50 av de 592 båtene som startet brøt.
–Det er vi godt fornøyd med, sa generalsekretær Anders Kristensen i
KNS etter seilasen. – Når det lysner lørdag morgen pleier mange å gå i
mål. I år drev båtene nord for Jeløya. Men det var en mild natt med
vakker solnedgang og soloppgang, og etter en frustrerende natt i stilla,
fikk mange en fin spinnakerseilas mot Færder fyr, sa han.
Vant med to om bord
Overall-seieren gikk til Swan 45 «Zorro» med Thomas Robberstad og
Per Haugen om bord. Shorthandseilerne var også raskest gjennom
vannet på banen rundt Tristein, raskere enn ClubSwan 50 «Proxflyer».
Seiltiden var 18.03.15 mot «Proxflyers» 18.04.17
– Vi hadde en dårlig start, men plukket båter, og var først ut Drøbaksund,
vi knivet med Dehler 44 «Off Course», men da de byttet seil ved Filtvet
havnet de bak, fortalte Stavangermannen Robberstad. De oppdaget at
vinden var sterkere, og vridde mot øst lengre ut i fjorden, og de ga dem
høy fart forbi Jeløya, og etter hvert ble det stikk i skjøtet, og Code O mot
Færder. Ved Færder kom nordavinden. – Det ble mange seilskift, men vi
brukte bare den lette fokka. Riggen var trimmet for lett vind, og gjorde at
vi ikke fikk full høyde i Drøbaksund hvor vi så vindmåleren på seks meter
per sekund, forteller vinneren, som rundet Færder fyr i ensom majestet.
Vanligvis er det 11 mann om bord under regatta, men de seiler fort med
bare to også.
Parkeringsplass
Shorthandbåtene var blant de første båtene over startlinja, og fikk glede
av frisk vind fra øst i forbindelse med en regnbyge. For båtene som
startet senere, forsvant vinden i Lysakerfjorden. Her ble de liggende stille
lenge.
– Vi kom oss nesten til Gåsungene før vinden forsvant, der ble vi
liggende å drive utover med strømmen, uten styringsfart, og drev på
grunn, akkurat da sønnavinden kom, forteller Eira Nausvik som også
seilte shorthanded, men med runding Hollenderbåten.
Vinden skiftet mellom øst og vest, og ivrig mannskap på fordekket ga
uttelling. Forskjellene mellom båtene ble enorme. I IF-klassen var det
bare Robert Bay som kom seg ut før vinden forsvant, og var over tre
timer før neste båt i mål.
Nesten tre timer før nestemann kom også vinneren av Expressklassen,
«Hver gang», som la grunnlaget for seieren ved Gåsungene innerst i
fjorden, da de plukket opp sønnavinden før konkurrentene. Et vestligere
spor med strømmen ut forbi Gullholmen i nattestilla, bidro også til den
suverene seieren i klassen.
Avgjorde ved Gullholmen
Den minste båten i NOR Rating 7, «Karma Police» fikk til et nær perfekt
løp. Mannskapet, Øystein Misje, Espen Hansen, Morten Mobråthen,
Gard Lier, Jan Birger Lie og Raymond Iversen er et samkjørt lag som
kjenner sine oppgaver ombord. Styringen deles mellom Misje og Lie,
mens de andre jobber med vektplassering, seilskift og trim. I en
kappseilas som varer i nesten 19 timer er det krevende å holde koken.
Med rundt 50 seilskift ble det nok å gjøre, mannskapet jobbet hele tiden.
«Karma Police» hadde den beste starten, seilte jevnt med Jens Ulltveit-
Moes Shipman 63 «Nefertiti» til Drøbak der de fikk sønnavinden rett sør
for Oscarsborg, inntil vinden dreide på vest ved Filtvet, noe som ga stikk
i skjøtet mot Gullholmen. «Proxflyer» var nå en prikk i horisonten langt
foran, og Misje fryktet at løpet var kjørt i forhold til klasseseieren. Den
antatt hardeste konkurrenten, Erik Brunborgs Elliott 9SS «Overload»
hadde nå falt av lasset.
Ved Gullholmen ble trolig seilasen avgjort. Lette «Karma Police»
genererte egen vind, og med alle kluter satt gjorde båten åtte knop i fire
knop vind, mens «Proxflyer» ble liggende igjen i stilla. Da forholdene ble
likere kom «Proxflyer» tilbake etter å ha valgt et noe mer østlig spor
både ut og inn, og i mål ved Tønsberg var differansen cirka 49 minutter i
favør av «Proxflyer». Martin Mehus i en ILC 40, «CarbonCave», var den
som kom nærmest seieren på korrigert tid. Bare ett minutt og 12
sekunder skilte denne fra vinnerbåten «Zorro».
Problemfritt i Tønsberg
Arrangøren KNS fikk en mindre hektisk innkomst over målstreken utenfor
Tønsberg. Resultatservice fungerte bra, og det ble heller ingen kø foran
broen til Nøtterøy og Tjøme, som bare blir åpnet noen få minutter hver
time.
Alle skøytene fullførte innen ett døgn, men de tregeste NorRating-båtene
rundt Tristein brukte 27 timer. Enda lengre tid brukte de tregeste
NorRating uten spinnaker som rundet Hollenderbåen. Med over 30 timer
seiltid, er snittfarten på bare 1,8 knop, mot «Zorro» som seilte 4,1 knop i
snitt.
Færre påmeldte
Det ble til slutt 592 påmeldte båter i Færderseilasen. Det er ca 40 båter
færre enn i 2018 da en spesielt god værmelding ga mange
etteranmelder. Da så det ut som at trenden med nedadgående deltagere
var snudd og at bunnen var i 2017 med
608 båter. Deltagerantallet har ligget på rundt 600 båter de siste fem
årene.
KNS’ generalsekretær Anders Kristensen er skuffet over deltakerantallet
i årets Færderseilas. Han hadde ventet større interesse i NOR Rating
klassene, men gleder seg til gjengjeld over at etableringen av Tur/Glede
klassen har vært en suksess. I år er det over hundre båter som tar turen
til Tønsberg, nettopp for turens skyld.
De fleste TurGlede-seilerne startet på fredag morgen. Med en firedel av
båtene ute av fjorden før ordinær start ble det mer vann mellom båtene
etter start.
Nytt i år er egen sportsbåtseiling med Melges, J70, J80 og andre spreke
båter. De mange entypeklassene er sterkt redusert, og det er bare IF,
Express og 11 MOD som er igjen av de gamle, men supplert av First
31,7.
Også klassiske treseilere og skøyter er gått hardt tilbake. TurGlede har
spist av NOR Rating uten spinnaker, og ordinære turklassen.
Bedre resultatservice
Resultatservicen fra fjorårets seilas var ikke tilfredsstllende. Dette skyldes en blanding av teknisk og menneskelig svikt, mener Kristensen. I god tid før årets seilas, etter at man hadde fått kontroll på de tekniske utfrdringene, har man derfor plottet hele Færderseilasen fra i fjor på nytt, og lagt gode rutiner for rapporteringen i år.
Broen til å leve med
Ifølge Anders Kristensen har deltakerne slått seg til ro med at broen mellom Tønsberg og Nøtterø åpnes kun en gang i timen. Nå gleder han seg til seilasen og til arrangementene i Tønsberg – Dette blir seilsportens 17. mai sier han.
KlassevinnerneTur/Glede
Marianne, Øyvind Hjemgård, Drøbaksund
NOR-rating u/spinnaker:
Cupea, Hans Haugland, Horten
Sportsbåt Hollænder
Melges 24/7 Sailing Team, Steinar Waler, Røyken
ANNONSE
Albin Express
Hvergang, Esben Keim, Oslo
IF
Madeleine, Robert Bay, Frognerkilen Seilfrening av 1860
NOR-rating M
Livlig, John Harald Henriksen, Bærum
NOR-Rating H1
Rassker, Magne Tønnesen, Frederikstad
NOR-Rating H2
Red Lady, Petter Albrektsen, Bærum
NOR-Rating T1
Jolla, Dag Rune Wiksten, Larvik
NOR-Rating T2
Extase, Nils Kamfjord, Tønsberg
NOR-Rating T3
Fri av Fjærholmen,Jan Peter Røed, Tønsberg
NOR-Rating T4
Barcarole Opus IV, Bjørn Vadholm, KNS
NOR-Rating T5
First Tracks, Svenn Erik Hansen, Drammen
NOR-Rating T6
Kwanza, Sten Haeger, GKSS
NOR-Rating T7
Karma Police, Øystein Misje, Holmestrand
Shorthanded, Hollænderbåen
Wil, Ole Aabel, Asker
First 31.7
Sana, Ole Fredrik Melleby, Asker
Klassiske Treseilere
Wanda, Lars Ingeberg, Grimstad
NOR-Rating u/spinnaker, start Son
Flash IV, Gard Børresen,
Flerskrog
Tre Søstre, Kristian Aandal, Tønsberg
Skøyter, Start Son
Maaken, Truls Bastiansen
Shorthanded Tristein
Zorro, Thomas Robberstad, Stavanger
Tur-klassen
Odins Ravn, Girts Klavins,
11 meter
WaterGate, Erlend Munkeby, KNS