Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2022)

2022 Endelig tilbake til normalen

Etter to spesielle år med reduserte Færderseilaser kunne vi endelig ha en normal Færderseilas igjen. Det betød start innerst i Oslofjorden og målgang i Tønsberg, ingen restriksjoner, og Færderfestival i Vestfoldbyen.

Færderseilasen anno 2022 er blant tidenes raskeste, med frisk vind for alle rundt hele banen. Det ga rettferdige resultater selv om det alltid er slik at noen båter profiterer på mye kryss, andre på mye vind etc.

«Game» på topp

Som alltid knytter det seg størst spenning til vinneren av båtene som seiler det lengste løpet rundt Tristein. Årets vinner på korrigert tid ble Calle Andersens Landmark 43, «Game» med tiden 12.30.36.

Raskest på utseilt tid var «Wolfpack» med 9.19.11, foran «Game» 10.57.16 og «EnderPearl» 10.57.41. Først i mål var Peter Ennals´ 12 meter «Kryss» med en utseilt tid på 9.26.49, men båten seilte den korteste banen rundt Mefjorbåen.

Magnus Brun fra KNS hadde fått med seg Lars Ingeberg fra Grimstad og Øistein sabel Christophersen på regattaen for å toppe leget, men ble grundig slått av Vida Emanuelsen Selju fra Moss som hadde toppet sitt lag med eliteseiler Mathias Mollatt. Det var veivalg som gjorde utslag.

Strøm og bølger

– Vinnerbåten tok oss skikkelig etter Filtvedt og fikk en solid ledelse på oss, men vi klarte å ta igjen mye av det tapte, men ikke nok, forteller Brun. De valgte å gå på innsiden av Bolærne, selv om de skulle runde Hollenderbåen. Etter rundingen valgte noen båter å seile nord for Bolærne, mens de seilte på sydsiden.

– Det ble for skarpt for spinnaker i starten, så det ble fokke slør. Faktisk måte vi sette spinnakeren to ganger på grunn av for skarp vinkel, forklarer båteieren.

Det var strøm og bølger som bremset båtene. Vinnerkursen var å velge et spor med redusert motstand. Brun har både logg og GPS-fart på instrumenter på masten. Det gir et kjapt bilde av strømforholdene.

Verst i Drøbaksund

Expresser klarte seg overraskende bra i den kraftige vinden og løsningen er å stramme til alt av trimmemuligheter. Akterstaget er viktig for å få kreftene ut av storseilet.

– Det var tøffest i Drøbaksund. Det var der vi hadde mest vind. Vi gikk på østsiden av Håøya, og vest for Oscarsborg. Da vi kom gjennom Sjeteen ved Hurumlandet dukket det opp en Express som hadde gått vest for Håøya. Det hadde den tjent godt på, erfarer Brun.

Det ble en lang kryss for en liten Express. Det er heller ingen tørr båt.

– Vår båt er ikke så ille, men det blir mye sjøl over dekk og ned i cockpiten, forklarer Elvik.

13 Expresser gjennomførte Færderseilasen, mens seks båter valgte å bryte.

Soloseiler Lie

Den raskeste båten rundt Hollenderbåen var «Feelgood». Om bord var bare Christer Lie, og seilasen gikk ikke feilfritt.

– Jeg fikk problemer da jeg måtte bytte forseil, avslører Christer Lie. Å bytte forseil var en del av planen, men det var første gang han gjorde det i så mye vind. Det gikk ikke like smertefritt som da han hadde trent på dette. Lie seiler en Arcona 430, så det er mye krefter.

– Jeg hadde andre start, og var største båt i singlehandndklassen. Jeg startet med en kryssfokk som jeg hadde fjernet spilene. Dette for å kunne pakke den lettere sammen på dekk, forteller soloseileren. Vinden økte etter start, og ved Asker bestemte han seg for å gjøre seilbyttet. Da hadde han fått en god ledelse og hadde godt med plass rundt seg. Seilene står på rull, så den store fokka måtte ned før den mindre kunne heises.

De fleste som bytter forseil gjør dette enten med å ha stagkroker på forstaget, eller å bruke forstagsprofil med to fall. Da heises det nye seilet på innsiden av det gamle, og det gamle berges etter å ha slått på nye halser. På den måten vil seilene hindre det andre å falle i vannet. Med stagkroger er seilet festet til forstaget til det er pakket sammen.

– Når jeg skulle heise den lille fokka så blåste den ut, og deler av seilet havnet i vannet. Løsningen var å falle på lens slik at forseilet kom i la av storseilet. Da fikk jeg det opp, men tapte tid og høyde, forklarer vinneren.

Morsom seilas

Christer Lie beskriver regattaen som morsom, og skulle gjerne seilt rundt Tristein. At banen ble kortet til bare Hollenderbåen fikk han ikke med seg før rett før start.

– Jeg fikk satt spinnaker etter runding, men det ble ikke mye bruk for det seilet med runding Hollenderbåen, forklarer vinneren. Tross problemer var det ingen andre båter som seilte så raskt rundt Hollenderbåen som Lie.

– Gissar vi är den svenska båt som deltagit flest gånger i Färder`n

Gøteborg-skipper Mattias Wilson (62) kjøpte sin ”Draklunne», en Bavaria 38 Match, vinteren 2003. Siden 2004 har han og crewet seilt Færderseilasen hvert eneste år, bortsett fra korona-årene 2020 og 2021.

I tillegg til skipper Mattias bestod SWE3 ”Draklunne” i årets Færderseilas av Arvid Böhm, Tor Eneroth, Kjell Nihlmar, Michael Wallin, Mikael Pousette og Peter Jacobsson fra Göteborgs Kungliga Segelsällskap (GKSS). Med seg hadde de også en norsk representant, Ådne Skålevåg fra KNS. De seilte en reell tid på litt over 12 timer og 35 minutter før de ankom målgang Tønsberg, og det holdt til en sterk andreplass i klassen NOR-Rating m/spinnaker R5.

– Besetningen består for en stor del av gamle venner, alle på 60 år eller eldre, som har seilt både sammen og mot hverandre i veldig mange år. Vi krydrer dette med noen yngre seilere. Så det finns veldig mye seilkunnskap ombord hos oss, våger jeg å påstå, sier Mattias.

Siden 2004 har de i prinsippet vært med hvert eneste år i Færderseilasen, bortsett fra 2020 og 2021. Wilson tror ingen andre svenske båter har deltatt så mange ganger.

– Jeg gjetter at vi er den svenske båten som har deltatt på flest Færderseilaser gjennom årene. Vi vant klassen vår i både 2004 og 2014, men i mange andre år har vi også hatt gode topplasseringer, sier Mattias Wilson.

– I år kom vi på andreplass i klassen, og femteplass totalt på den lengste banen. Mannskapet gjorde en fantastisk innsats, i prinsippet gjennomførte de hele seilasen uten å gjøre en eneste feil, til tross for vanskelige seilskift under tøffe forhold, fortsetter skipperen.

Han forteller at båten har blitt regelmessig oppgradert, og at den nå blant annet også har fått karbonfibermast.

– Til tross for båtens alder på 20 år henger den med veldig bra på kappseilingsbanen. Og det er jo veldig morsomt at også eldre båter kan hevde seg godt, sier Mattias.

Flere innlegg

2022 Endelig tilbake til normalen

Etter to spesielle år med reduserte Færderseilaser kunne vi endelig ha en normal Færderseilas igjen. Det betød start innerst i Oslofjorden og målgang i Tønsberg,

2022

Lenke til Manage2Sail: Resultatliste