Årets Færderseilas vil først og fremst bli husket for den utrolig trege
starten. Da det siste startskuddet gikk, hadde fortsatt ikke første båt
passert Dyna fyr. Hele feltet på over 600 båter var samlet innenfor
Bygdøy. Da blir det lettere kaos når danskebåten skal ut.
– Vi visste at vi måtte ha fri vind og satset på å seile rundt hele feltet,
forteller over all-vinner Øystein Misje i «Karma Police». Resultatlisten er
preget av lettdrevne båter med effektive seil for lite vind.
Så ble det vått
Vinden kom etter hvert fra nordøst, som varslet. Med vinden kom også
regnet, og det høljet ned i enorme mengder. I Asker ble det notert
nedbør på over 50 mm natt til lørdag.
I Drøbaksundet stoppet det opp igjen. Østavind gir krevende seilforhold i
området med høye åser og mange øyer. Motstrøm gjorde det enda mer
krevende. Spørsmålet var om man skulle velge å gå der det var minimalt
med strøm, eller velge steder med jevn vind. En del båter tjente på å gå
på vestsiden av Oscarsborg hvor det var mindre strøm. – Vi kom ut
sammen med TP52 «Wolfpack» og «Raa Glede». Ved Oscarsborg klarte
«Wolfpack» å stikke, fortsetter Øystein Misje.
Mørket kom og det ble dårlig sikt i det tette regnet, men så kom vinden
og strømmen begynte å renne i riktig retning. Få klarte å holde seg tørre,
og mange vil nok sette nytt seiltøy høyt på ønskelisten etter årets
Færderseilas.
De rike ble rikere
Vinden økte på desto lengre ut man kom, men også inne i fjorden ble det
bedre fart da mørket kom. For «Karma Police» ble det en vill tur ut
fjorden i nattemørket.
– Vi lå og snittet 18 knop. Til tider var vi over 19,5. Ifølge seilerne på
«Wolfpack» var ikke like raske, fortalte Misje. Så dreide vinden mer mot
øst. Før Bolærne ble det satt en fokk, og to slag måtte til for å komme på
rhumbline. – Det var vått, svært vått. Mye sjø over dekk. For første gang
har vi også fanget fisk mens vi seiler. Det havnet en sprell levende fisk i
cockpiten, sier Misje.
For hovedfeltet ble mye avgjort innenfor Dyna fyr. Veivalget i
Drøbaksund ble også avgjørende. Ut mot Filtvet var det store vindhull og
mange tapte på å seile for nær land. Etter Filtvet ble det først og fremst
snakk om båtfart.
I morgentimene var vinden så kraftig at mange valgte å ta rev. Vinden
dreiet også mot syd, og ga kryss for dem som var på vei ut, mens de
heldige som hadde rundet, fikk medvind igjen. Vinden fra syd ble etter
hvert ganske frisk, men til glede for alle, forsvant også skyene.
Vel tøft for 2.4 meteren
– Dag og natt var preget av regn. Dette satte ingen demper på seilingen,
men det var flere båter som inviterte meg om bord. Det måtte jeg pent
takke nei til. Jeg kom meg ned til Filtvet og vinden økte. Underveis
hadde jeg løpende radioforbindelse med sikringsbåten. Værvarslet ble
fulgt nøye med på, og vi begynte allerede der å se på alternative
løsninger for Færder fyr, forteller Eivind Karlsen, som seilte feltets minste
båt, en 13 fot lang 2.4 m R. Med kastevinder opp i 12 m/sek og brottsjø
valgte han å bryte av sikkerhetshensyn. Karlsen fant nødhavn rett syd for
Horten. Da hadde krigsveteranen seilt i 17 timer, og vinnerbåten hadde
vært i mål i fem timer.
Ny innseiling
Målgang i Tønsbergfjorden ga et nytt løp for mange deltagere. Særlig
båter som rundet Hollenderbåen, måtte ta ukjente valg. De fleste valgte
å seile korteste vei inn Huikjæla. Der traff de på båter som hadde rundet
Tristein. Huikjæla er relativt smal, og få våget å bruke spinnakeren inn
den siste biten mot mål. Båtene med runding Mefjordbåen måtte fortsette
sydover inn gjennom Torgersøgapet, i stedet for å seile inn til
Åsgårdstrand og Horten.
Rask 30 foter vant av samtlige
Dette gir litt færre strategiske valg for båter som runder Tristeingrunnen.
For Øystein Misje ble det en prestisjekamp inn mot mål mellom «Karma
Police» og 42-foteren «Raa Glede». Den ekstremt raske Shaw9 var først
over målstreken av de to og det holdt til overall seier. «Wolfpack» var en
time foran i mål, men det holdt ikke på utregnet tid. – Vi gjorde få feil og
hadde en god start. Vi valgte også den riktige garderoben, og fikk i tur og
orden brukt alle de syv ulike forseilene vi har lov til å ha med.
Hemmeligheten med å seile båten vår optimalt, er å alltid bruke riktige
seil, forklarte Misje. Han sa at båten er svært fysisk krevende å seile, og
at alle gutta brukte tørrdrakt hele tiden. – Vi har brukt mye tid på båten
før sesongen.
Både deltagere og arrangør er fornøyde etter omlegging med
målgang i Tønsberg.
– Med det været hadde vi ventet en del sure seilere på brygga, men det
opplevde vi ikke. Snarere tvert imot, fortalte KNS’ generalsekretær
Anders Kristensen. Han ser rom for forbedringer, men mener at
arrangementet gikk langt bedre enn hva skeptikere hadde fryktet. – Jeg
føler at det er en stemning som har snudd. Vi fikk flere påmeldte båter.
Seilere er åpne for å prøve noe nytt, opplevde Kristensen. – Banen
fungerte bra og tilbakemeldingene er gode. Det ble vurdert å legge ut
noen rundingsbøyer, og det vil bli vurdert på ny. Generalsekretæren
mener at systemet i Tønsberg ble satt på en hard prøve.
– Båtene kom meget tett inn i mål. Vi klarte ikke å slippe gjennom alle på
en gang, og det ga ringvirkninger og forsinkelser, forteller
Kristensen. Han la seg også paddeflat om problemene med
resultattjenesten, som han lovet vil bli bedre til neste år.
Klassevinnere
Shorthanded Hollænderbåen:
Ove Kvalnes Shorthanded Tristein: Joachim Narum Amland
Klassiske treseilere: Øivind Brudevoll
Skøyter:Truls Bastiansen
Flerskrog: Lucas Hofman
Albin Express: Trym Christensen
First 31.7: Jan Kristian Vedeler
IF: Jan Kolbjørnsen N
OR Rating Cr m/spinnaker:
Halvor Schøyen
NOR Rating u/ spinnaker:
Eivind Nordlid, Bjørnar Sten-Nilsen, Hans Hauglund
NOR Rating u/spi, start i Son:
Truls Berger N
OR Rating R26: Dag Rune Wiksten
NOR Rating R33: Ingo Weschke
NOR Rating R36: Henning Føsker
NOR Rating R40: Ronny Lindquist
NOR Rating R45+: Øystein Misje
Tur:Stig Hagestande, Lotte Stange Jørgensen, Marius Eilertsen, Kjetil
Myklebust
TurGLEDE: Frank-Tore Toresen
X-35: Bjørn Vadholm