Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2022)

Forord

Kongelig Norsk Seilforening har ønsket å lage en jubileumsnettside istedenfor en tradisjonell bok til Færderseilasens 75 års jubileum. Denne nettsiden vil være en levende dokumentasjon på den ikoniske seilasen, og som dermed skal oppdateres hvert år, både med nye historier, resultater, intervjuer, bilder og andre ting som er av interesse.

KNS vil takke forfatter og seilekspert Mikkel Thommessen, som har jobbet med å samle all tilgjengelig dokumentasjon og historikk til jubileumssiden. Thommessen har selv seilt Færderseilasen en rekke ganger, og har dekket seilasen i mange år som journalist. Han regnes som en av de fremste eksperter på Færderseilasens historie.

Mikkel Thommessens epilog:

Det har vært en interessant oppgave å dykke ned i Færderseilasens historie. Jeg har brukt kilder som KNS-organet Seilas, Seilmagasinet, samtaler og intervjuer. Av hensyn til innhold og billedmateriale har det i mange tilfelle vært mest hensiktsmessig å scanne gamle artikler, ettersom denne fortellingen skal presenteres digitalt, og formålet er å gi leseren det beste historiske overblikk over hendelsene.

Artiklene som er innordnet etter årstall har i enkelte år mangelfulle resultater og beretning, av ulike årsaker, mens i andre år eksisterer utfyllende informasjon. Vi har samlet det som er av tilgjengelig materiale.

Valget om å publisere Færderhistorien elektronisk har to hovedårsaker. Den ene er at man på denne måten kan legge til historien, både ved å føye saker til den eksisterende, og ved å bygge på den videre inn i fremtiden. På denne måten står vi nå ved begynnelsen av en kontinuerlig historiefortelling der leseren til enhver tid kan hente informasjon om seilasene, helt tilbake til 1947. Den andre årsaken er at historien nå til enhver tid vil være tilgjengelig for dem som trenger den.

Det er ingen tvil om at Færderseilasen har vært en suksess, sportslig og sosialt. Det tok tid å bygge opp deltakerantallet, og først i 1974 passerte man hundretallet i antall deltakere. Siden steg antallet jevnt og trutt, til en topp i 2007 med 1137 deltakere. Et epokegjørende øyeblikk var da plastbåtene gjorde sin entre tidlig på 1960 tallet, og Færderseilasen fikk sin første plastbåtvinner ved 30 foteren «Stella Maris VI» i 1963, 64 og 65. Det ble et vendepunkt. I dag teller klassen for klassiske trebåter kun et titalls båter, mens de øvrige er plastbåter. At trebåtene likevel holder stand vises ved at vinneren fra 1947, «Sitra», som ble totalrestaurert til 50 års jubileet i 1997, da under navnet «Carmen», også står på deltakerlisten i årets seilas.

God lesning og god seilas!

Hilsen Mikkel Thommessen

FAKTABOKS


Mikkel Thommessen
77 år
Har seilt hele livet og deltatt i mange Færderseilaser, den første i 1963 som mannskap hos sin far.
Senere har det blitt mange seilaser i egne og andres båter, med flere seire som resultat.
Han har vært redaksjonell medarbeider i Seilas og Seilmagasinet siden tidlig på 1990-tallet og dekket Færderseilasen redaksjonelt i mange av årene frem til i dag.
Thommessen har gitt ut ut flere bøker, fortrinnsvis om norsk seilerhistorie: Hankø Yacht Clubs 50 års historie 1954-2004, KNS 125 år i 1883-2008, samt Norges Seilforbunds 50 års historie 1970-2020. Han holder for tiden på med historien om Jan Herman Linge, som ville vært 100 år i år. Boken kommer ut til høsten. Også under arbeid er 75 års historien til den internasjonale 5.5 meter klassen som skal publiseres til neste år.

Høydepunkter

1947
Den første seilasen.
1947
1954
Resultatlisten forsvant.
1954
1963
Plastbåtene kommer.
1963
1973
Da wayfarerjollen slo alle.
1973
1983
H.M. Kong Harald V debuterte i havseilas.
1983
1986
Kronprins Harald vant med "Fram IX", og Horten ble ny målby.
1986
1997
Vinneren fra den første Færderseilasen, "Sitra" (nå "Carmen"), gjenoppstod i nyrestaurert utgave til jubileumsseilasen.
1997
1999
Yngste skipper var 15 år, eldste skipper var 83 år.
1999
2005
Per Helgesens turbåt, en Bavaria 38, slo samtlige båter rundt Tristein på korrigert tid.
2005
2007
Største antall deltakere noensinne med 1137 båter.
2007
2013
H.M. Kong Harald vant med «Sira», 64 år etter at han som 12-åring var mannskap på samme båt da den vant i 1949.
2013
2018
Tønsberg blir ny innkomstby.
2018
2021
Blant de røffeste seilasene noengang, der nær halvparten brøt, og der blant annet en splitter ny J/70 mistet roret.
2021
2021
To 17-åringer med minimal seilerfaring vant den populære Express-klassen.
2021