Sentrale båter som på ulikt vis har satt sitt preg på Færderseilasens historie
Al Capone
Einar Sisseners GP42, en Botin & Karkeek design fra 2007. Sissener med Peer Moberg som sailing master, deltok i Færderseilasen i 2007 med 3. plass
Eclipse
39-foteren, som ble tegnet av Doug Peterson, ble beste Admirals Cup-båt i det beryktede Fastnet Race i 1979 der 35 mennesker omkom. I 1981 ble
Saga
Erling Lorentzens «Saga» er bygd i glassfiber ved Frantz Maas Ltd i Breskens i Nederland i 1971 til tegninger av Sparkman & Stephens, datidens dominerende
Norseman
Per Loranges 41-foter «Norseman» dominerte norsk havseilas fra 1967 til 1977. Båten er tegnet av Sparkman & Stephens og bygget i 1967 i Finland, og
Caroline
Caspar Brochmanns 43-foter, tegnet av Bjarne Aas og bygget på Isegran i Fredrikstad, var en kjent deltaker i Færderseilasen over mange år, og eieren en
Stella Maris
30-foteren, designet av hollandske van der Stadt, var den første plastbåten som vant Færderseilasen. Hans R. Riddervold tok Tristeinpokaen tre år på rad i 1963,
Non Stop
Svein Ivarsons Ballad, som vant Færderseilasen 13 ganger mellom 1986 og 2000. Ti av dem kom i rekkefølge.
Tre Kronor
Den svenske America’s Cup båten fra 1992 ble lånt ut til Peder Lunde jr. som hadde et mannskap bestående av medlemmer i Gullklubben (OL vinnere
Academy
Knut Frostad dro i gang et norsk prosjekt i ORMA 60 klassen for 60 fots trimaraner og i en periode samlet det seg flere ORMA
Nariida
Luca Bassani lansert sitt Wally-prosjekt, med helt nye idéer for form og design. De første båtene ble tegnet av Luca Brenta og den første på
Hyundai
En av Færderseilasens største båter gjennom tidene er svenske «Hyundai» på 100 fot, eid av forretningsmannen Bertil Söderberg. I Færderseilasen 2015 hadde den seilerlegenden Pelle
Fram
Kong Harald har hatt åtte ulike «Fram»-båter i Færderseilasen, fra halvtonneren «Fram VIII» i 1983, til «Fram XVI» i 2016. Det er i alt blitt
Luringen
Tommy Bergmans Finngulf 39 deltok i 17 Færderseilaser i tidsrommet 1991 og 2016 og vant åtte av dem.
Nora
Denne båten brøt med bildet man hadde skapt seg av klassiske seilbåter da den ble levert fra Lyngør Båtbyggeri i 1952, etter Cecil Stephansens tegninger.
Sira
8-meteren «Sira» har tilhørt den norske kongefamilien siden 1938, da den ble bygget etter Johan Ankers tegninger. Daværende kronprins Olav seilte båten i Færderseilasen i
Vema
12-meteren ble tegnet av Johan Anker og bygget hos Anker & Jensen i 1933 til KNS´ 50 års jubileum. Den har hatt mange eiere opp
Sitra
8-meteren tegnet av Christian Jensen og bygget ved Anker & Jensens båtbyggeri i 1914 ble Færderseilasens første vinner. Roald Holmen gjentok bedriften i 1949, 1953,