Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2022)

Båter

Sentrale båter som på ulikt vis har satt sitt preg på Færderseilasens historie

Al Capone

Einar Sisseners GP42, en Botin & Karkeek design fra 2007. Sissener med Peer Moberg som sailing master, deltok i Færderseilasen i 2007 med 3. plass

Les mer om denne »

Eclipse

39-foteren, som ble tegnet av Doug Peterson, ble beste Admirals Cup-båt i det beryktede Fastnet Race i 1979 der 35 mennesker omkom. I 1981 ble

Les mer om denne »

Saga

Erling Lorentzens «Saga» er bygd i glassfiber ved Frantz Maas Ltd i Breskens i Nederland i 1971 til tegninger av Sparkman & Stephens, datidens dominerende

Les mer om denne »

Norseman

Per Loranges 41-foter «Norseman» dominerte norsk havseilas fra 1967 til 1977. Båten er tegnet av Sparkman & Stephens og bygget i 1967 i Finland, og

Les mer om denne »

Caroline

Caspar Brochmanns 43-foter, tegnet av Bjarne Aas og bygget på Isegran i Fredrikstad, var en kjent deltaker i Færderseilasen over mange år, og eieren en

Les mer om denne »

Stella Maris

30-foteren, designet av hollandske van der Stadt, var den første plastbåten som vant Færderseilasen. Hans R. Riddervold tok Tristeinpokaen tre år på rad i 1963,

Les mer om denne »

Tre Kronor

Den svenske America’s Cup båten fra 1992 ble lånt ut til Peder Lunde jr. som hadde et mannskap bestående av medlemmer i Gullklubben (OL vinnere

Les mer om denne »

Academy

Knut Frostad dro i gang et norsk prosjekt i ORMA 60 klassen for 60 fots trimaraner og i en periode samlet det seg flere ORMA

Les mer om denne »

Nariida

Luca Bassani lansert sitt Wally-prosjekt, med helt nye idéer for form og design. De første båtene ble tegnet av Luca Brenta og den første på

Les mer om denne »

Hyundai

En av Færderseilasens største båter gjennom tidene er svenske «Hyundai» på 100 fot, eid av forretningsmannen Bertil Söderberg. I Færderseilasen 2015 hadde den seilerlegenden Pelle

Les mer om denne »

Fram

Kong Harald har hatt åtte ulike «Fram»-båter i Færderseilasen, fra halvtonneren «Fram VIII» i 1983, til «Fram XVI» i 2016. Det er i alt blitt

Les mer om denne »

Nora

Denne båten brøt med bildet man hadde skapt seg av klassiske seilbåter da den ble levert fra Lyngør Båtbyggeri i 1952, etter Cecil Stephansens tegninger.

Les mer om denne »

Sira

8-meteren «Sira» har tilhørt den norske kongefamilien siden 1938, da den ble bygget etter Johan Ankers tegninger. Daværende kronprins Olav seilte båten i Færderseilasen i

Les mer om denne »

Vema

12-meteren ble tegnet av Johan Anker og bygget hos Anker & Jensen i 1933 til KNS´ 50 års jubileum. Den har hatt mange eiere opp

Les mer om denne »

Sitra

8-meteren tegnet av Christian Jensen og bygget ved Anker & Jensens båtbyggeri i 1914 ble Færderseilasens første vinner. Roald Holmen gjentok bedriften i 1949, 1953,

Les mer om denne »

Høydepunkter

1947
Den første seilasen.
1947
1954
Resultatlisten forsvant.
1954
1963
Plastbåtene kommer.
1963
1973
Da wayfarerjollen slo alle.
1973
1983
H.M. Kong Harald V debuterte i havseilas.
1983
1986
Kronprins Harald vant med "Fram IX", og Horten ble ny målby.
1986
1997
Vinneren fra den første Færderseilasen, "Sitra" (nå "Carmen"), gjenoppstod i nyrestaurert utgave til jubileumsseilasen.
1997
1999
Yngste skipper var 15 år, eldste skipper var 83 år.
1999
2005
Per Helgesens turbåt, en Bavaria 38, slo samtlige båter rundt Tristein på korrigert tid.
2005
2007
Største antall deltakere noensinne med 1137 båter.
2007
2013
H.M. Kong Harald vant med «Sira», 64 år etter at han som 12-åring var mannskap på samme båt da den vant i 1949.
2013
2018
Tønsberg blir ny innkomstby.
2018
2021
Blant de røffeste seilasene noengang, der nær halvparten brøt, og der blant annet en splitter ny J/70 mistet roret.
2021
2021
To 17-åringer med minimal seilerfaring vant den populære Express-klassen.
2021