Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2024)

Skjermbilde-2022-05-30-kl.-17.05.06

2021 Stort mannefall i kulingseilas

Heller ikke i 2021 kunne Færderseilasen arrangeres på vanlig måte.
Covid19 restriksjoner umuliggjorde større samling av folk, og starten ble
derfor lagt til Dyna fyr med målgang ved Filtvet. Altså måtte samlingene
på Aker Brygge og i Tønsberg utstå nok en gang. Det var en
begrensning med 50 personer over startlinjen av gangen, og det ble
også en begrensning på antall mannskap om bord. Dette ødela imidlertid
ikke selve seilasen som ble friskere og mer krevende enn på lenge.

Sørøstlig kuling skapte dramatikk. Av 270 båter som startet seilasen,
fullførte bare 132. Det betyr at nesten 49 prosent valgte å bryte. For
første gang var det påmeldt flere båter i NOR Rating
Doubbelhandedklassen, enn i NOR Rating-klassen. 

Flere båter brakk masten, blant dem ungdomsbåten «Papagena» fra
Son. Pål Kragerud i Sun Fast 3200 kolliderte med en H-båt som kom for
babord halser. Kollisjonen var så kraftig at begge båtene brøt seilasen.
Mange fikk ødelagte seil, en båt allerede før start. Også den drevne
shorthanded-seileren Eira Naustvik fikk problemer i den sterke vinden. –
Færderseilasen 2021 ble ikke helt som planlagt. Planen var å seile det
beste jeg kunne, og sørge for å få båt og utstyr hjem i ett stykke for å
seile TwoStar til uken, sa Naustvik etter at hun hadde satt bena på fast
grunn. – Mye vind krever gode marginer, mye vind alene krever enda
større marginer. Denne gangen feilberegnet jeg, og fikk en broach tett på
land. Resultatet var klokketreff med baugen i en fyrlykt på Håøya der
fokk og forstag ble sittende fast. Fokk, skjøter og fall måtte skjæres løs.
Heldigvis hadde jeg softsjakler for å få båten av grunn. Dyrekjøpt
erfaring, men dog en erfaring. Båten blir reparert og klar til
høstsesongen, sier Naustvik. 

Alternativ seilas i 2021


Håndterbar størrelse

Resultatlisten viser at det er særlig blant entypebåtene at skipperne
valgte å gi seg. Dette er båter utviklet for helt andre forhold enn i
Drøbaksund på fredag ettermiddag. Vindmåler viser at de kraftigste
kastene var oppe i 17 m/s. I 11-meter og H-båt klassen var det bare én
båt som maktet å fullføre. Første båt som brøt var Alexander Ringstad i
CG32 katamaranen «Xela Racing», som stilte til start for å sette ny
fartsrekord.

I NOR Rating 5 var det imidlertid kun to båter som brøt. Her var båtene
mellom 38 og 44 fot. Dette er båter som tåler mye vær, men som heller
ikke er for store og uhåndterbare. Aller først i mål av samtlige
deltagerbåter var likevel den lille entypebåten J/80 med veteranene Per
Bøymo og Peer Moberg om bord. De seilte rundt Mefjordbåten i klassen
NOR Rating DH2 der kun tre av ti startende fullførte.

Eneste halvtonner i feltet vant klassen

Etter Martin Kamperhaugs oppbygging av den gamle halvtonnklassen
var det skuffende med bare én halvonner i Færderseilasen. Den ene
gjorde det til gjengjeld bra. Klasseseier i NOR Rating 0 til Lars Aage
Gade-Sørensens «Namu», en Nessy 94 GP. – Det ble en tøff seilas i opp
mot liten kuling, sier Gade-Sørensen. – Kort bane med runding
Mefjordbåen. Mye vind, men rev i storseilet og kryssfokk gjorde susen.
Gøy med halvtonner, sier han. 

17-åringer best i Express
Jyplinger med bare to års erfaring slo veteranene i den tøffeste entype-
klassen. Treningsiver er nøkkelen, mener skipperen.

– Vi kom best ut fra start, og klarte å holde ledelsen hele veien, forteller
Jonas Sørlie som fikk Express av sine besteforeldre i konfirmasjonsgave.
Sørlie har erfaring fra både Laser og Optimist, og fikk med seg vennen
Erik Woo da han fikk kjølbåt. Woo hadde da aldri seilt, men har siden
seilt mer Express enn noen annen. Minst 100 timer på vannet har det
blitt i år, og gutta har også deltatt i shorthandedregattaer som Skagen
Trøsten, men det var først nå de lykkes. – Vi oppdaget etter start at
påhengeren hang på hekken, men det fikk vi ikke gjort noe med. Vi var
bare to, og kunne med fordelt vært fler, men vi to er godt seilt inn, og vi
fordeler oppgavene bra. Det er jeg som har erfaring med å styre og det
ble mange timer til rors, forklarer skipperen. De var i mål ved firetiden
natt til lørdag etter å ha klart å spise og holde seg varme og tørre under
hele seilasen. – Vi tok korte slag mot vest hele veien ut Drøbaksund,
som var den tøffeste biten. Vi ledet ved Hollenderbåen, men satte ikke
spinnaker. Det var bra størrelse på bølgene, og i surfene var vi oppe i
over ti knop. Vindvinkelen var for skarp for spinnaker, men fra
Gullholmen løyet vinden, og vi heiste mer duk. Før Filtvet ble vi liggende
stille, og båtene bak dro innpå. Vi tok gullet med minimal margin,
forklarer Sørlie.

Den minste klassen i NOR Rating uten spinnaker ble vunnet av seilere
med en snittalder på 56 år eldre enn Expressvinnerne. Trygve Spilde fra
Bærum med mannskap på tre vant med Mamba 341 «Uro», en gjeng
med snittalder på 73 år. Eldste mann om bord var 81 år.

Best rundt Færder

Calle Andersens Landmark 43 «Game» hadde en hel halvtime til gode
på Club Swan 50 «Proxflyer» etter utregning av korrigert tid. Blant
mannskapet på «Game» fant man landslagstrener Espen Guttormsen og
Lars Landmark, som kjenner båttypen bedre enn de fleste. Line honors
for båtene som rundet Tristeingrunnen gikk imidlertid til Færderns
raskeste båt, «Proxflyer». Espen Guttormsen forteller til Seilmagasinet at
de fant rytmen tidlig i seilasen, men at mangel på hender gjorde at de
valgte å seile forsiktig.
–To finish first, first you have to finish, var slagordet. Guttormsen forteller
om friske forhold ved Tristein, med 30 knops vind i kastene og rotete sjø
på grunn av strømmen. De valgte å sette liten spinnaker i strømpe og
hadde den ikke flygende før de hadde passert Færder nordover. Om
seieren over «Proxflyer» på korrigert tid, mener Guttormsen at veivalget
rundt Bolærne kan ha vært avgjørende. «Proxflyer» seilte gjennom
øygruppen, mens «Game» passerte tett på Fulehuk.

Tjuvstart ga straff

Doublehanded klasse 6 rundet også Tristein ved Færder. Her vant
Thomas Robberstad og Per Haugen i Swan 45 «Zorro».
Marius Løken og Truls Haug i Dehler 44 «Off Course» ville imidlertid ha
vunnet en klar seier i denne klassen om det ikke hadde vært for
tjuvstarten ved Dyna. Seilerne var selv klar over at de var for tidlig over,
men i Færderseilasen nytter det ikke å snu for å starte på nytt. Dermed
ble det tidsstraff på 2.5 prosent, og i tillegg ble de satt ned en plass ned
på resultatlisten. Dermed røk en klar seier. Å være for tidlig over linjen i
Færderseilasen er ikke lønnsomt.

Best rundt Hollenderbåen

«Hyrrokin» var raskest rundt den nest lengste banen med runding
Hollenderbåen. Triumfen beskrives best med Sigmund André Hertzbergs
egne ord: – Færderseilasen 2021 er vel gjennomført med seier og line
honors som resultat. Skal ikke legge skjul på at det er en digg følelse, da
vi fortsatt har mye lære om båt, seil og oppsett, sier Sigmund Andre
Hertzberg.

– Vi hadde en veldig lærerik torsdag på fjorden med tilsvarende forhold
som under Færdern. Testet skikkelig reveløsninger og vinkler for
unnavindsseiling. Vi hadde en gameplan for regattaen som vi holdt oss
til. Det ble mer vind enn ventet og den holdt seg (heldigvis) mye lenger.
Å gå på innsiden av Bastø var ikke planen, men vi så tydelig forskjell på
Marius Løken og Thomas Robberstads valg. Fulgte derfor Marius på
innsiden, og når dreiningen kom sto vi rett opp fra Slagen til
Hollenderbåen. Vi seilte med treer fokk hele veien, kunne nok satt firer i
perioder, men vi var aldri over registeret til treeren så vi er happy med
valget. Startet med fullt storseil, satt første rev etter Nærsnes og rev to
etter Drøbak. Tok så ut rev to ved Filtvedt og første rev ved Mølen. Vi
håpet å holde følge med Elan 37, Bavaria 38 Match og de andre båtene
ut til runding for så å legge inn støtet på vei innover. Men når vi rundet
ganske langt foran dem ble det seier med overaskende stor
margin. Returen var bare magisk og ga akkurat den opplevelsen og
bekrefter båtvalget, sa Hertzberg, og fortsetter: –Tor Hove har sagt at det
er dette som er seiling. Alt annet er bare tull. Vi er helt enige. Siden vi
bare har to genakere er valget enklere enn tidligere. Rutingen og min
magefølelse sa A3, men Tim Sandberg dro trumfkortet og det ble A2
med fokk oppe – for et bra valg! Vi sto opp på en hals fra Hollenderbåen
til målgang. Vannballast og maks justering av rorene tok av det verste
rortrykket. Vanskelig å si noe om toppfart siden boat speed var justert
bort, men vi så SOG (fart over bunn) på 16-tallet.

Aldri aktuelt å avlyse

– Som ansvarlig arrangør vurderer vi selvsagt forholdene kontinuerlig,
sier KNS´ generalsekretær Anders Kristensen til Seilmagasinet. Så lenge
seilerne hadde full kontroll, var det aldri aktuelt å avlyse. Årets seilaser
ga interessante erfaringer, som at Dyna fyr var en utmerket startplass,
som også vil bli vurdert senere. Da vil det også være nødvendig å kjøre
flere starter med færre båter i hver. Det er noe seilerne har ønsket lenge
fordi det vil tvinge frem felt der båtene er mer like hverandre.
Færderseilasen 2021 med mål ved Filtvet, ble også lengre enn vanlig de
siste årene, da målgang har vært ved Tønsberg. 
Det er ingen tvil om at sportslig sett er Filtvet det beste stedet for
målgang. Det er også svært praktisk for arrangøren som kan legge
regattakontoret på mållinjen og plotte inn plasseringer og få utregnet
korrigerte tider omgående. Færderseilasen er imidlertid en blanding av
regatta og fest. Det er trolig årsaken til at frafallet var særlig stort i
turklassene i år. De savner festen i Tønsberg og kommer neppe tilbake
før seilerne kan samles etter målgang. – Da håper vi å ha 600 båter til
start igjen, sier Anders Kristensen.

KLASSEVINNERNE:

Flerskrogsklassen: to båter fullførte av seks startende Jan-Kristian
Vedeler, «Sjaman», Dragonfly 28 
IF: tre båter fullførte av syv startende. Robert Bay, «Madeleine» 
Express: fire båter fullførte av 12 startende Jonas Sørlie, «DivertaX»
Nor Rating u/spinnaker1: fire båter fullførte av ni startende Tryggve
Spilde, «Uro», Mamba 341 
Nor Rating u/spinnaker2: seks båter fullførte av ti startende Finn Erik
Bjerke, «Que Vadis V», X4.3 1
1metre: en båt fullførte av fem startende Erlend Munkeby, «WaterGate» 
H-båt: en båt fullførte av tre startende Sjur Idsøe «NN» 
Nor Rating R0: seks båter fullførte av 12 startende Lars Aage Gade-
Sørensen, «Mamu», Nessy 94 GP 
Nor Rating R1: ni båter fullførte av 14 startende Halvor Schøyen, X-332 
Nor Rating R2: syv båter fullførte av 13 startende Morten Lycke, «Lycky
Lady II», First 36.7 
Nor Rating R3: fire båter fullførte av 11 startende Nils Klippenberg,
«Foxy Sits», X-35 
Nor Rating R5: ni båter fullførte av 11 startende Frode Brattum, «Friskus
VI», Hanse 455 
Nor Rating R6: syv båter fullførte av 11 startende Jon Sverre Høiden,
«Sons of Hurricanes», Sinergia 40 
Nor Rating R7: seks båter fullførte av ni startende Calle Andersen,
«Game», Landmark 43 
Tur med Spinnaker1: to båter fullførte av syv startende Henrik Skreslet,
«Hedy Lamarr», Arcona 32 
Tur med Spinnaker2: tre båter fullførte av 12 startende Trygve
Bergsland, «Solgang», 9mR 
Nor Rating DH1: tre båter fullførte av åtte startende John Bjørn
Fossdal/Ottar Bue, «Con Moto», Fenix 
Nor Rating DH2: tre båter fullførte av ti startende Per Bøymo/Peer
Moberg, «Helene», J/80 
Nor Rating DH3: 11 båter fullførte av 17 startende Yngve
Lønmo/Asbjørn Lønmo, «Jakobine», J/92 
Nor Rating DH5: 15 båter fullførte av 25 startende Sigmund
Hertzberg/Tim Sandberg, «Hyrrokin», Sun Fast 3300 
Nor Rating DH6: 11 båter fullførte av 22 startende. Thomas
Robberstad/Per Haugen, «Zorro», Swan 45.
Tur u/Spinnaker1: tre båter fullførte av syv startende John Slåstad,
«Vikette», Hanse 331 

Tur u/Spinnaker2: seks båter fullførte av 11 startende Adrian Hessel-
Rütter, «Otilia», Ravage 36 
Tur u/Spinnaker3:seks båter fullførte av ti startende Morten Nordvold,
«Zest», Hanse 361 
Singlehanded: fire båter fullførte av syv startende Christer Lie,
«Feelgood», Arcona 430.

Flere innlegg

2023

Lenke til Manage2Sail Resultatliste

2022 Endelig tilbake til normalen

Etter to spesielle år med reduserte Færderseilaser kunne vi endelig ha en normal Færderseilas igjen. Det betød start innerst i Oslofjorden og målgang i Tønsberg,

2022

Lenke til Manage2Sail: Resultatliste