Færderseilasen
75 år (1947 - 2022)

Færderseilasen 75 år (1947 - 2023)

2011 Smått var godt

I årets rekordraske Færderseilas gjorde de minste båtene det best, men også 57 fot lange «Saga» hevdet seg fint. Kristin Songe-Møller var eneste soloseiler i årets Færder, og kom på annenplass i Shorthandedklassen. Aldri har så mange kommet seg så fort rundt banen som i årets Færderseilas, men rekorden for raskeste passasje rundt Tristein tilhører fortsatt en svensk flerskrogsbåt. Det ble dobbeltseier til 30-foterne av LYS-båtene som rundet Tristein. Av dem som rundet Hollænderbåen, var det en H-båt som hadde best korrigert tid. Likevel skal en ikke glemme at «Wolfpack», en optimalisert TP52, tidligere «Fram XVI» og den snart 40 år gamle 57 foteren «Saga» i tillegg til å vinne sine respektive klasser kom svært høyt på over all-listene. I entypeklassene 11MOD og Express ble det repetisjon av fjorårsseieren både til «Scandinavian» i 11-meterklassen og «Impuls» i Express.

Det blåste bra fra start, og hele flåten kom seg i vei med rom slør fra Aker Brygge. Riktignok varierte det litt underveis, både i styrke og retning, og for dem som rundet Tristein, ble det et viktig valg om de skulle gå gjennom Bolærne eller utenfor. Etter å ha stått på nordøst eller nord-nordøst det mest av seilasen dro et lavtrykk vestfra med seg vestavind som slo inn omtrent da de første rundet eller var på vei mot Tristein. Skarp fokkeslør nordover ble etter hvert erstattet av spinnakerføre. Det ga fin bør helt til mål i minskende vind, som holdt seg gjennom natten slik at ingen ble hengende i vindstilla.

Den ventede duellen mellom «Wolfpack», ex «Fram XVI», og «Camilla» om line honours slo ikke til i år. Dels seilte de to i hver sin klasse, og dels lyktes alt bedre for «Wolfpack», selv uten kong Harald som skipper. Med mange av seilerne fra «Fram-laget» pluss forsterkninger dro «Wolfpack» fra i Drøbaksundet, og så aldri mer til konkurrentene annet enn da de møttes på vei til og fra Tristein. Det var stor spenning knyttet til debutantene First 30 og X44p. En kan trygt si at begge innfridde. «Team Normar» ble nest best av alle enskrogsbåter som rundet Tristein, mens Knut Hejes nye X44p «TooBonita» hele tiden var høyt oppe i klassen for LYS over 1.42. Flerskrogsbåtene «Våghals» og «Blaa Recept» var raskest av samtlige på korrigert tid, mens F-18 seilte seg opp gjennom feltet og lå godt foran da de nådde sitt etappemål ved Jeløya. «Våghals» og «Blaa Recept» var raskest av samtlige på korrigert tid, mens F-18 seilte seg opp gjennom feltet og lå godt foran da de nådde sitt etappemål ved Jeløya.

Båtfart

– Fart og fokus var nøkkelen til suksess i denne Færderseilasen, sa klassevinner Tommy Bergman i «Luringen». Bergman som har seilt nesten hver eneste Færderseilas de siste 40 årene, og vunnet sin klasse i mange av dem, sier at dette var en av de morsomste. Ikke bare fordi vi vant, men også selve seilingen var morsom. Det var mange valg som måtte tas, og vi valgte relativt riktig for det meste. Særlig den siste tredjedelen av løpet lyktes vi godt med og da synes jeg vi seilte veldig bra, sier han. «Luringen» er en Finngulf 39, som han har hatt siden 1988, og som han kjenner ekstremt godt og vet hvordan han skal få maksimalt ut av.

– Båtfart var nøkkelen til suksess i denne seilasen der de strategiske valgene var relativt få, og de fleste båtene stort sett seilte rett frem på maks fart. Da var det særlig viktig å trimme konstant, og å holde konsentrasjonen oppe. – På veien ut lønte det seg å holde øst om Neskrakken. De som gikk øst i fjorden etter Filtvet, tjente på det, sier Bergman. – Det var her vi fikk det store vindskiftet der vinden dro seg fra nordøst, via nord, nord-

18 foterne i to etapper

De små 18 fots katamaranene fikk ikke seile helt til Færder, men hadde til gjengjeld to tellende etapper på veien til Horten. Det var i år tredje gang F-18-klassen fikk starte i Færder-seilasen. Etter tidligere gode erfaringer med å dele opp seilasen i flere etapper valgte klasseklubben i samråd med arrangøren å legge første etappe i år til Moss Seilforenings gamle anlegg på Tronvik, på Jeløyas nordvestside. Her ble deltagerne servert middag, og de fikk overnatte før de ble sendt ut på den andre etappen lørdag formiddag. – Tror ikke det er noen som har sovet så godt under en Færder-seilas tidligere, også med medbrakt catering. Kunne ikke høre noen klager i alle fall, sa Christian Baklid. Selv om de raskeste katamaranene var først ut fjorden, kom de sist til Horten. Ole Petter Pollen og Pål Kirkebø var klart best i klassen, med 1.- og 2.-plass og hadde ingen store problemer underveis. Det deltok 25 båter i klassen. 17 av dem fullførte begge seilaser.

Færderseilasen sett med svenske øyne:

Flere innlegg

2023

Lenke til Manage2Sail Resultatliste

2022 Endelig tilbake til normalen

Etter to spesielle år med reduserte Færderseilaser kunne vi endelig ha en normal Færderseilas igjen. Det betød start innerst i Oslofjorden og målgang i Tønsberg,

2022

Lenke til Manage2Sail: Resultatliste